Solen skiner, vårfåglarna sjunger och helt plötsligt, efter ännu en lång corona-vinter, verkar det som att det blir en båtsäsong i år också! Fast vänta, nu kan man ju resa utomlands och göra en massa annat skoj. Och dessutom har ju diesel och bensin blivit så dyrt. Hur ska vi göra detta år? Ska vi behålla vårt båtliv, eller är det dags att sälja båten? Eller både och?

Kanske är du en av dom som köpte en båt för allra första gången för ett eller två år sedan. Och NU, när restriktionerna lättar, diesel och bensin har blivit dyrare och det är lätt att resa utomlands igen, tänker du pengarna behövs till annat.

Jag har under mina dryga 15 år som motorbåtsägare många gånger svurit över hur min båt har en förmåga att skapa stora hål i min plånbok. Samtidigt har äventyret, välbefinnandet och det sociala umgänget alltid i slutändan vägt upp dessa kostnader. Dessutom har jag genom åren lärt mig hur jag faktiskt kan äga en motorbåt, ha ett underbart båtliv, utan att behöva vara ekonomiskt oberoende. Så, om du är en av dom som av budgetskäl står i valet och kvalet att säga tack och hej till ditt nyfunna båtliv, vill jag dela med mig av några tips så att du kan både äta kakan och ha den kvar:

1. Byt stor mot mindre:
Ju större båt och fler installationer, desto mer arbete och kostnader blir det. Fundera på exakt vad det är i ditt båtliv som du trivs bäst med och se om du kan få ut det mesta genom att byta till en mindre båt.

2. Byt snabb mot långsam
Ju kraftigare motor, desto dyrare i både inköp, drift och service. Fundera på hur viktigt det är att kunna köra snabbt. Kan det vara så att själva färden från ett ställe till ett annat kan vara en stor del av hela njutningen. Begagnade snipor är ibland underskattade när det gäller begagnade motorbåtar. Eller skaffa en segelbåt.

3. Byt transportsträckor mot bryggsegling
Jag kommer ihåg när jag själv började mitt båtliv. Då kändes det som att ”bryggsegling” nästan var ett skällsord, vilket sedan utvecklades till en gigantisk frustration varje gång jag på grund av tekniska problem ofrivilligt fastnade vid olika bryggor. Idag tycker jag det är fantastiskt. Kanske inte att ofrivilligt fastna någonstans, men att medvetet planera min båtsommar så att jag stannar på olika platser under flera dagar, ibland veckor. Hur viktigt är det för dig att köra långt? Finns det mysiga ställen att upptäcka i din närhet? Om transportsträckan är lång mellan båtens hemmahamn och där du oftast vill vara, går det att byta hamnplats?

4. Byt marina mot ideell båtklubb
Sverige har ett unikt båtliv genom våra ideella båtklubbar som gör det möjligt för alla samhällsklasser att ha ett båtliv. Priset för ett medlemskap brukar vara en bråkdel av marinornas. I utbyte förväntas att du som medlem är aktiv i klubben, vilket i sin tur ger en social tillhörighet som också blir en positiv del av ditt båtliv. Dessutom brukar klubbkamraterna vara mycket hjälpsamma med att lösa knepiga problem. Verkar det vara många köer, ansök till flera klubbar och var enträgen!

5. Byt egen tid mot andras tid, eller tvärtom
Det här kan vara lite av ett vågspel. För att hålla kostnader nere har jag ibland valt ”hemmafix” med tips från forum på internet. Ibland har det blivit bra, men ibland har det faktiskt slutat med katastrof. Årlig professionell service på motor och drev brukar löna sig i längden. Även att anlita professionell hjälp för andra typer av installationer. Samtidigt, om du är noggrann, gör en grundlig sökning på nätet och är öppen för källkritik, går det att få mycket tips från olika båtforum. Har du dessutom hjälp av en marinteknisk coach som du kan bolla saker med lite då och då, så brukar det bli ett bra slutresultat.