Jag kommer ihåg när jag första gången klev in i båtlivet. Jag hade fyllt 35 och köpt ett sommarhus där det ingick en båtplats i en vägsamfällighet. Jag tog förarintyget, manöverintyg för högfartsbåtar och köpte sedan en 5 meters styrpulpet. Vid bryggan låg båtar som tillhörde familjer som i generationer varit del av båt och skärgårdsliv. Det anordnades inga gemensamma aktiviteter och alla hade sina båtar på tomterna där också vår rustningen skedde. Jag minns att jag kände mig isolerad och lite korkad. Som att alla visste allt och jag kunde ingenting. Det kändes alltid obehagligt att ställa ”dumma” frågor eftersom jag skulle avslöja bli avslöjad som idiot. Nu, 15 år senare, minns jag knappt vad det var jag inte kunde och tack o lov ställde jag trillioner frågor i alla fall. Om jag inte hade gjort det skulle nog mitt båtliv tagit slut redan efter första säsongen.

Det finns många guider på nätet där du kan ställa frågor, oavsett du har båten på egen brygga, marina eller i en båtklubb. Bara kom ihåg att vara källkritisk. Bra information finns även hos återförsäljare, försäkringsbolag och klubbar som inriktar sig på specifika båtmodeller.

Så för dig som är ny i båtlivet och detta blir din första eller kanske andra säsong, kommer här några exempel på frågor att ställa, till dig själv och andra, inför din första sjösättning:

Planeringen: Besök din båt. Fundera igenom vad du vill göra. Hur mycket tid kommer det att ta? Vilket material behövs? Gör en inköpslista. Vilken temperatur behöver du för att genomföra arbetet? Jag brukar ha som måttstock att det ska vara minst 7 grader, annars stelnar mina fingrar. Ska du göra uppgraderingar? I vilket syfte? Säkerhet, funktion eller skönhetsfel? Vad du kan göra före och efter sjösättning?

Motorn: Om det var min första säsong som båtägare skulle jag anlita en professionell marintekniker för motorservice. Jag själv har en ”hovleverantör” – en skicklig tekniker som hjälpt mig under många. Ta kontakt med dem så snart som möjligt. Marintekniker är mycket eftertraktade, i synnerhet efter påsk. Tänker du ändå serva motorn själv, fundera igenom vad du kan och måste göra innan sjösättning och efter. Om du har en inombordare kan det vara enklare att byta olja och filter efter sjösättning. För en utombordare är det tvärtom.

Batterierna: Ladda dem åtminstone en gång i månaden. Se till att de håller laddningen. Batterier klarar kyla länge, men bara om de är fulladdade.

Skrovet: Jag brukar själv tvätta, polera och vaxa båten redan på hösten, så slipper jag det arbetet på våren. Men om du har det arbetet kvar, planera arbetet efter temperatur snarare än datum. Tvätta av båten med rengöringsmedel. Jag brukar använda Abnet och Cillit Bang. Man behöver inte hinkar med ljummet vatten.

Hjärn-avrostning: Känns det ovant och osäkert att navigera, manövrera och lägga till? Unna dig några timmar åt att bara öva. Bästa tiden för träning är tidigt på dagen då hjärnan fortfarande är pigg. På kvällen brukar bilkörarautopiloten ta över. Vill du ha lite tilläggningstips i filmformat kan du ta en titt här: https://www.neptunia.se/filmer/

Rättelse ang att vänta med oljebyte tills våren: En läsare påtalade helt korrekt att det är relativt viktigt att byta den på hösten innan vinterförvaring. Oljan slits och kan ta
upp fukt, vilket i sin tur kan orsaka punktkorrosion på lager och slitytor under den långa vintern så därför är det bäst att byta på hösten.