Fotograf Gunnar Persson, Söderbärke.

Båtkurser som utvecklar och tränar den inre kompassen. Manövrering av motorbåtar mitt i Stockholm city och en slussningskurs i kulturhistorisk miljö i Strömsholms kanal. Neptunia vänder sig till de ofrivilligt passiva i familjens motorbåt och verkar för att peta hål på ett antal begränsande myter inom båtlivet – däribland ”skilsmässodiket”!

En av de största anledningarna till att det ofta finns en person i familjens motorbåt som är ofrivilligt passiv är inte i första hand ett kunskapsproblem, utan en inre begränsande mental övertygelse – man upplever att partnern kör bättre. Har man väl en gång intagit en passiv roll blir det allt svårare att överbrygga det känslomässiga motståndet att ta plats bakom ratten. Detta gör att erfarenheten som sätter sig i muskelminnet hos den som kör ackumulerar, medan den som inte kör blir successivt mer passiv. Maria Lannér som grundat företaget Neptunia menar att det bästa sättet att komma ifrån detta fenomen är att börja med att träna och utveckla den inre kompassen – de inre tankegångarna, för att sedan fortsätta bygga på med teoretisk kompetens och praktisk kunskap:

– En stor anledning till att myter som ”skilsmässodiket” uppkommit är att många inte är skolade i att hantera sitt och sin besättnings sinnestillstånd. Kan man inte hantera sitt eget så kan man inte heller hantera andras, och då spelar det ingen roll hur mycket manövrerings och navigationskunskap man har sedan tidigare. Det är en säkerhetsaspekt som kan vara avgörande för om man ska kunna hantera mindre gynnsamma situationer och därför fokuserar Neptunias verksamhet på just detta, säger Maria.

Neptunia genomför kurser och aktiviteter som kombinerar navigation och manövrering av motorbåtar med personlig utveckling och detta år genomförs för första gången slussningskurser i samarbete med Strömsholms kanal. Kunder är alla motorbåtsägare som länge drömt om den där kanalsemestern men som hittills inte haft mod och motivation att genomföra den, mycket på grund av en inre osäkerhet och myten ”skilsmässodiket”. Det kan vara både hela familjer, par och individer som vill kunna känna frihet och lycka i att kunna manövrera en motorbåt både i hamn och vid slussning. Förutom teori och praktiska övningar får kursdeltagare även ta del av det vackra kulturhistoriska arv som finns i anslutning till kanalen som härstammar från 1700-talet:

– Det många inte vet är att Strömsholms kanal, som börjar i Mälaren, är en av Sveriges äldsta transportvägar för bruksgods som kom ifrån gruvor och skogar i Sveriges innanmäte långt innan tåg och vägar fanns. I kanalen fraktades gods som sedan exporterades till hela världen. Kanalen har inte mindre än 26 slussar totalt och i kursen kommer vi att ta oss igenom tre av dem, samtidigt som vi avnjuter den historiska omgivningen, säger Carina Bergqvist-Janzon som är VD för Strömsholms kanal.

Det är Neptunias vision att utöka sin verksamhet, både i Stockholm City och i Strömsholms kanal. Det finns en efterfrågan även hos företagsgrupper och förhoppningen är att så småningom även inkludera elbåtar i kursverksamheten. Därför samarbetar Neptunia även med elbåten Starcut som är en elhybrid utvecklad av Jan Qvist och delfinansierad av Energimyndigheten:

– Tänk att kunna introducera elbåtar som ett naturligt inslag i Stockholms fritidsbåtliv och även Strömsholms kanal – det vore något, avslutar Maria.

Kontakt: Neptunia Monter C05:32

Maria Lannér